De loverboy

2 mei 2000 - Garda, Italië

Na de zoveelste tunnel lieten we de Duitstalige kantons achter ons en begaven we ons in Italiaanssprekende dorpen. Mijn Italiaans was toen onbestaande maar dat zou geen verschil gemaakt hebben daar we amper verder van de bus gingen dan de koffieautomaat.

Toen Lugano achter ons lag naderde Italia en het Como-meer strekte zich al uit in de verte. Na de rust naderden we de ring van Milaan dat een heksenketel was en ik herinner me nog een auto met chauffeur waarin de man achterin druk doende was om zijn beste kostuum aan te trekken.

Het levenstempo vertraagde wat toen we Milaan achter ons lieten en via Bergamo en Brescia stilaan het ene na het andere meer in de verte zagen schitteren. En dan kwam het grootste van allemaal … Garda.

De bus reed nu steeds kleinere wegen op tot we in een doodlopende straat terecht kwamen. De bus stopte voor het hotel en laadde de koffers uit.

De eigenaars van het hotel stonden ons op te wachten en begroeten ons, al was het gemaakt, allemaal persoonlijk. Wel zag je dat ze niet wisten wat ze moesten maken dat ik met een oudere vrouw op reis ging. Het viel des te meer op toen in de gereserveerde kamer een dubbelbed stond in plaats van twee kleintjes. Mijn moeder zocht de reisleidster en probeerde te zoeken naar een oplossing. Na wat te onderhandelen met de eigenaars kregen we een kamer met twee aparte bedden.

Toen dat geregeld was gingen ik en mijn moeder de straat wat verkennen. Op het einde van de straat was een camping en het jeukte bij mijn moeder om die van dichtbij te zien. We vergeleken de voorzieningen met die die we kenden in Frankrijk.

Na een uurtje rond te lopen gingen we terug naar het hotel en gingen naar onze kamer. Ik herinner me dat ik op het terras stond en genoot van de rust en pracht van de streek. Toen ik een sanitaire stop wou inlassen stootte ik op een bidet. Mijn moeder legde geduldig uit waarvoor dit in vroegere tijden dienst deed. Weer iets bijgeleerd.

Toen was het bijna avond en schoven we aan voor het avondeten.

Ik ging vroeg slapen want de volgende dag was een uitstap gepland.