Platzak

12 juli 1998 - Přimda, Tsjechië

We waren bijna aan de grens Tjechië-Duitsland toen de bus nog even halt hield bij een wegrestaurant met de twee gouden bogen voor een avondmaal. Ik bestelde een menu waarvan ik dacht dat het de tegenwaarde zou zijn voor wat in mijn portefeuille zat (dat niet eenvoudig is als je bedenkt dan een 1 kroon nu 0,03 euro waard is. Dus think big!). Ik legde al mijn kronen (korunas) op een hoopje om ongeveer zo’n 140 kronen te overhandigen aan de kassierster. Ik kwam er net niet. Ik had zo’n 5 kronen te kort. Hoe ik ook zocht, ik kon enkele geen extra kroon meer op tafel toveren. De bediende weigerde dan ook om mijn klaarstaande bestelling te overhandigen. Ik stond daar zo’n minuut. Maar ze wou van geen wijken weten. Nu uiteraard kun je met euro’s nog wat redden, maar toen waren er enkel theoretische ECUs. Weinig zinvol dus en het muntstuk van 10 Belgische frank dat ik bij me had wou ze ook al niet. Na lang aandringen bezweek ze toch en liet ze me gaan voor omgerekend zo’n 15 eurocent te kort. Ik bedankte haar wel enkele keren vooraleer ik met mijn dienblad aan een tafeltje plaatsnam. Ik had mijn hamburger en mijn frietjes op en genoot nog wat van mijn Fanta, toen de chauffeur ons bijeen riep om te vertrekken.